مقالات پروتارگت

آشنایی با انواع تفنگ بادی PCP پی سی پی

تفنگ بادی PCP پی سی پی

تنفگ بادی PCP پی سی پی

تفنگ بادی PCP پی سی پی نمونه پیشرفته سلاح های نوین است که با توجه به کاربردهایشان و انواع و مشخصات گوناگونی دارند. در این مقاله می خواهیم شما را با نمونه های مختلف آن آشنا کنیم اما قبل از این کار بهتر است جداگانه این نوع تفنگ بادی و تفنگ بادی فنری را بررسی کرده تا متوجه ویژگی ها و ساختارهای هر دو نمونه شوید.

پس برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این سلاح ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

نحوه کارکرد تنفگ بادی PCP پی سی پی

تفنگ بادی PCP پی سی پی از هوا به عنوان نیروی پیشران برای شلیک ساچمه استفاده می‌کنند.

بدین منظور هوای درون مخزن آن با استفاده از پمپ اهرمی، کپسول غواصی یا مخزن از جنس فیبر کربن تا ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ پی اس آی فشرده می‌شود و این فشار بر قسمت پشتی ساچمه وارد شده و آن را شلیک می‌کند و زمانی که مخزن با فشار لازم پر شد تفنگ بادی آماده شلیک است.

مکانیزم شلیک تفنگ پی سی پی بسیار ساده است. زمانی که ماشه را بکشید، دریچه‌ای باز می‌شود و هوای پرفشاری به صورت ناگهانی به سمت لوله تفنگ هدایت شده و ساچمه را به سمت بیرون هل می‌دهد که با هر بار شلیک تفنگ، فشار و حجم هوای موجود در مخزن کاهش می‌یابد.

 

تنفگ بادی PCP پی سی پی و تفنگ بادی فنری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

انواع تفنگ های بادی دارای دو ساختار بوده که عملکردشان دارای اختلاف های جزیی می باشد: تفنگ های بادی پیستون و فنر، تفنگ بادی نیترو پیستون

اساس کار این دو یکسان بوده یعنی هر دو با کمک فشار ماشه و به کمک هوای محبوس شده در تفنگ ها کار می کنند و تنها تفاوتشان بر سر به کار گیری نیتروژن و فنر می باشد.

این سلاح های بادی نقص های خاص خودشان را دارند. مشکل اول این است که هنگام استفاده و شلیک به بدنه اصلی و شخص تیرانداز ضربه وارد کرده( هر چند در نمونه نیتروژنی شدت ضربه ها کمتر است) و مشکل دوم مسلح کردن آنها است.

یعنی برای هر بار تیراندازی فقط یه گلوله ساچمه ای می توان در آنها کار گذاشت و برای دفعات بعد تفنگ های بادی چه دارای ساختار فنری داشته و چه از نوع نیتروژنی باشند، باید آنها را مجددا با گلوله پر کرد که انجام این عملیات بسیار وقت گیر است.

در مقابل این نوع سلاح ها تفنگ بادی PCP پی سی پی قرار داشته که از نظر ساختاری تفاوت های بسیاری دارد. برای تفنگ پی سی پی مخزنی( یا سلندر) در نظر گرفته شده که اغلب در بخش پایینی لوله سلاح و یا بخش قنداق آن هستند. با فشردگی هوای درون سیلندر، تفنگ اقدام به شلیک گلوله خواهد کرد.

تفاوت دیگر پی سی پی با تفنگ بادی در نحوه تیراندازی است که در آن با گلنگدن بوده در صورتی که تیراندازی در تفنگ های بادی با خم شدن لوله می باشد هرچند تفنگ بادی PCP پی سی پی امروزی نسبت به نمونه های اولیه خود تغییرات اساسی کرده و به شکل نیمه خودکار شده اند یعنی هر بار برای تیراندازی نیازی به استفاده از گلنگدن نیست.

همچنین صدای تیراندازی آنها بسیار کمتر از تفنگ های بادی است و این به خاطر نوع لوله سلاح می باشد اما در صورت بالا بودن صدای تیراندازی با نصب سایلنسر، تا حد زیادی موجب کم شدن صدای شلیک خواهد شد.

 

تعداد تفنگ بادی PCP پی سی پی

پس از شلیک چند ساچمه از تفنگ بادی PCP پی سی پی در نهایت مخزن هوای تفنگ، فشار لازم برای پیش راندن ساچمه با سرعت کافی را نداشته و در نتیجه خط سیر قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

در چنین حالتی، خط سیر ساچمه‌ها تا حدود ۶ میلی‌متر یا بیشتر تغییر خواهد کرد؛ شلیک‌های بعدی غیرقابل ‌پیش‌بینی بوده و دقت کمتری خواهد داشت و در نتیجه تفنگ دوباره باید شارژ شود.

زمانی که سرعت و قدرت پرتابه در تفنگ پی سی پی کاهش می‌یابد به دلیل کمبود فشار یا حجم کافی هوا، شلیک‌ها دیگر قابل پیش‌بینی نخواهند بود.

تعداد شلیک‌هایی که تیرانداز می‌تواند پیش از شارژ مجدد تفنگ بادی PCP پی سی پی انجام دهد به تعدادی عوامل از جمله قدرت تفنگ بادی، میزان شارژ اولیه و مسافت شلیک بستگی دارد.

 

نحوه استفاده از تفنگ بادی PCP پی سی پی و تهیه بهترین نمونه این سلاح

ساختار سیلندرهایی که برای تفنگ بادی PCP پی سی پی در نظر گرفته شده به این صورت است که به واسطه کپسول و یا تلمبه مخصوصی شارژ شده و به کار گیری هر یک از این دو روش مزایای خواهد داشت.

مثلا اگر مخزنی را با کپسول های مخصوص خود شارژ کنیم به راحتی و خیلی سریع سیلندرهای سلاح پی سی پی پر شده و در آینده این مخزن ها دچار خرابی نمی شود. در مقابل روش سنتی پر کردن سیلندر با تلمبه است که با وجود قیمت کم بسیار زمان بر می باشد.

بر روی تفنگ پی سی پی مانومتری قرار گرفته شده که فشار درونی سیلندر را مشخص می کند که در صورت افت فشار به شما این هشدار را می دهد که سلاح نیاز به شارژ مجدد دارد.

بسته به نوع تفنگ بادی PCP پی سی پی فشار بخش درونی سیلندر، از صد و پنجاه الی سیصد و پنجاه بار متغیر می باشد.

به عنوان یک وجه اشتراک بین تفنگ پی سی پی و تفنگ بادی می توان گفت برای اینها نیز مگسکی در نظر گرفته نشده و برای استفاده از تفنگ pcp باید بر روی آن دوربین قرار داد.

نکته مهمی که برای تهیه تلمبه باید مد نظر داشت این است که تلمبه بی کیفیت( و یا آسیب دیده) می تواند بدنه سیلندر را در مجاورت رطوبت قرار داده و در دراز مدت در اثر زنگ زدگی از عمر سلاح بکاهد.

مورد بعد برای خریداری این تجهیزات، مربوط به شارژ با کپسول است، قبل از خرید از سلامت کپسول ها مطمئن شوید و سعی کنید نمونه کار کرده آن را استفاده نکنید زیرا احتمال انفجار و آتش گرفتگی وجود دارد.

 

تنوع تفنگ بادی PCP پی سی پی

تفنگ بادی PCP پی سی پی در ابتدای ظهور چنین تفنگ‌هایی آنچنان سردرگم‌کننده نبود چرا که مدل‌های ارائه شده از تفنگ پی سی پی محدود بوده و تنها دو یا سه مدل از این تفنگ‌ها در بازار قابل خریداری بود.

از کمپرسورهای فشار بالا برای شارژ مجدد تفنگ و پمپ‌های دستی خبری نبود. این آیتم‌ها همین چند سال پیش در بازار سربرآوردند.

تفنگ بادی PCP پی سی پی معمولاً با کپسول غواصی شارژ می‌شد و هر تفنگ به مبدل مخصوص خود نیاز داشت. ولی دلیل این کار آن بود که هر تفنگ دارای بطری جداشونده‌ای بود و مبدل کپسول غواصی شارژ مخزن طوری طراحی شده بود که بطری مستقیماً روی آن بسته شود.

البته باید بگوییم که امروزه تفنگ‌‌ بادی پی سی پی هنوز هم همراه با مبدل‌های مخصوص خود به فروش می‌رسد و این نوع تفنگ بادی برای کسانی که تنها یک قبضه تفنگ می‌خواهند بسیار مناسب است.

مزیت تفنگ‌های امروزی آن است که با خرید یک تفنگ بادی به مبدل‌‌ها و لوازم مخصوص نیازی نداشته و مبدل هر تفنگ با آن همراه خواهد بود.

امروزه با تنوع مدل‌های مختلفی از تفنگ پی سی پی، روش‌های شارژ آنها نیز متنوع شده است. پس اگر قصد دارید چند قبضه از این نوع تفنگ تهیه کنید، گزینه‌های زیادی برای شارژ سریع و آسان تفنگ‌ها وجود دارد.

 

پر کردن تفنگ بادی PCP پی سی پی

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم در گذشته شارژ‌ تفنگ‌‌ها بسیار ساده‌تر بود؛ اگرچه امروزه کاربر می‌تواند از بین ابزارهای شارژ مخزن نمونه مورد نظر را انتخاب کند.

پمپ‌های دستی متنوعی در بازار در دسترس است که همگی از الگوهای مشابهی استفاده می‌کنند و می‌توان از آنها برای هر نوع تفنگی استفاده کرد.

شرکت‌های سازنده مبدل‌ها، آنها را با شلنگی مشابه تولید می‌کنند که برای مدل‌های مختلف تفنگ بادی قابل استفاده است.

برای استفاده از تفنگ بادی باید آن را با هوای فشرده (نه گاز دی اکسید کربن) پر کرد.

سه ابزار ساده برای پر کردن تفنگ پی سی پی وجود دارد.

۱- پمپ دستی که درست شبیه پمپ دوچرخه عمل می‌کند با این تفاوت که برای هوای پرفشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- کپسول غواصی و مخزن فیبر کربن. همه مبدل‌های غواصی طوری طراحی شده‌اند که با مبدل مخزن تفنگ سازگاری داشته باشند. مخزن‌های فیبر کربنی نیز با فشاری بسیار بیشتر از کپسول غواصی پر شده‌اند.

نمی‌توان گفت کدام یک از این موارد بهترین گزینه برای پر کردن مخزن تفنگ پی سی پی است.

هر روش مزایا و معایب خود را دارد. پمپ دستی زمان و تلاش بیشتری برای شارژ مخزن تفنگ می‌طلبد؛

از جهتی وسیله‌ای قابل حمل است که می‌توان به سرعت با آن تفنگ را در هر مکانی شارژ کرد.

کپسول‌های غواصی سنگین و غیرقابل حمل هستند ولی از مزیت آنها راحتی عمل پر کردن مخزن تفنگ بادی PCP پی سی پی است. مخزن فیبر کربنی سبک و قابل حمل است و هوای زیادی را در خود نگه می‌دارد ولی از طرفی قیمت بالاتری نسبت به کپسول غواصی دارد.

 

برندهای مختلف تفنگ بادی PCP پی سی پی

از جمله برندهایی که به تولید تفنگ بادی PCP پی سی پی می‌پردازند می‌توان به دیانا، وایرخ، دی استیت، ایرآرمز و کرال اشاره نمود که همگی این تفنگ های بادی در پروتارگت موجود هستند و با مراجعه به سایت و یا فروشگاه حضوری پروتارگت می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *