تفنگ بادی, مقالات پروتارگت

تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟

تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟

تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟ یکی از سوالات همیشگی دوست داران و علاقه‌مندان به تیراندازی و تفنگ بادی این است که کدام نوع از تفنگ های بادی مناسب آن هاست. خرید تفنگ بادی بر خلاف ظاهر نه چندان پیچیده آن، بسیار پیچیده است و فاکتور های زیادی در آن دخیل هستند.

سوال مهم،تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟

در نگاه اول شاید تفاوت خاصی بین عملکرد تفنگ بادی فنری با تفنگ PCP نباشد و هر دو مورد عملکرد اصلی تفنگ بادی که شلیک کردن ساچمه است را انجام می دهند ولی حقیقت فراتر از این است!

مکانیزم عملکردی تفنگ بادی فنری با تفنگ پی سی پی متفاوت است. در تفنگ های بادی فنری از یک فنر پیستون استفاده شده است و در تفنگ های بادی پی سی پی از مخزن هوای فشرده استفاده می شود. در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

مکانیزم شلیک تفنگ بادی فنری

در تفنگ های بادی فنری، یک فنر پیستون تعبیه شده است که هنگامی که شما سلاح را به وسیله اهرم آن مسلح می کنید، فنر به حالت جمع شده در می آید. اهرم های تفنگ بادی فنری به چند صورت کمرشکن، زیر باز شو و اهرم از بغل می باشند.

هنگامی که  که فنر به صورت فشرده در می آید، با چکاندن ماشه، فنر به صورت ناگهانی از حالت فشرده رها می شود و ساچمه را با قدرت به سمت بیرون از لوله پرتاب می کند. قدرت تفنگ های بادی فنری رابطه مستقیم با طراحی فنری که در آن تعبیه شده است دارد. هرچه فنر مستحکم تر و قوی تر باشد، قدرت تفنگ بادی فنری بیشتر است.

مکانیزم شلیک تفنگ پی سی پی

تفنگ های PCP از یک مخزن هوای فشرده بهره می برند که در این مخزن ها هوا به صورت فشرده و با فشار ۳۰۰ بار حمع می شود. هنگام کشیدن گلنگدن، مقداری از این هوای فشرده به پشت ساچمه می رود و با چکاندن ماشه، هوای فشرده با قدرت زیادی آزاد می شود و ساچمه را به بیرون پرتاب می کند

قدرت تفنگ PCP بستگی به مکانیزم شلیک و سیستم مخزن و هدایت هوای فشرده دارد. معمولا این تفنگ پی سی پی از یک قطعه به نام رگولاتور بهره مند هستند که قدرت لیک ها را یکسان می کند، یعنی تمام ۲۰ شلیک تفنگ با یک قدرت ۴۰ ژول شلیک می شود. با این اوصاف شما بگویید تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟

تفنگ پی سی پی

قدرت تفنگ بادی فنری در مقابل قدرت تفنگ پی سی پی

قدرت تفنگ های بادی پی سی پی معمولا بسیار بالاتر از تفنگ های فنری است. تفنگ های بادی فنری با توجه به محدودیت هایی که فنر ها دارند، نهایتا قدرت ۳۰ ژول را ارائه می دهند که در تفنگ بادی دیانا مگنوم 350 آن را مشاهده می کنیم.

تفنگ پی سی پی اما با توجه به مکانیزم پیشرفته خود، قدرت بالاتری ارائه می دهد. این تفنگ ها معمولا از حدود ۳۲ ژول قدرت دارند تا بالای ۱۳۰ ژول. البته لازم به ذکر است با توجه به قوانین داخل کشور، تنها تفنگ های PCP که قدرتی معادل یا کمتر از ۴۰ ژول دارند در ایران مجاز هستند.

با توضیحاتی که ارائه شد، شما باید تصمیم بگیرید تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟!

لوازم جانبی تفنگ بادی فنری و لوازم جانبی تفنگ پی سی پی

در مبحث لوازم جانبی، تفنگ بادی فنری با توجه به اینکه دارای مگسک و شکاف درجه است، برای تیراندازی در فواصل نزدیک نیازی به دوربین تفنگ بادی ندارد. تنها لوازم جانبی که برای تفنگ بادی فنری بسیار نیاز است فقط و فقط ساچمه تفنگ است.

در تفنگ PCP اما داستان جداست. با توجه به اینکه قدرت تفنگ بادی بالاست و در فواصل دور تیراندازی می کند، این تفنگ ها فاقد مگسک و شکاف درجه هستند و شما باید دوربین تفنگ بادی به همراه پایه دوربین برای آن تهیه کنید.

همچنین برای پر کردن مخزن این تفنگ ها شما باید  کپسول تفنگ بادی خریداری کنید و خرید کیت شارژ برای این امر بسیار مهم است. علاوه بر این موارد، ساچمه تفنگ بادی و کاور برای تفنگ و کاور برای کپسول تفنگ نیز مورد نیاز است.

با توجه به این توضیحاتی که ذکر شد، هزینه استفاده از تفنگ پی سی پی بیشتر از تفنگ فنری است ولی لذت تیراندازی با تفنگ PCP خیلی بیشتر از تفنگ بادی فنری است. حالا شما بگویید بالاخره تفنگ بادی فنری بخریم یا تفنگ پی سی پی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *