مقالات پروتارگت

انتخاب تفنگ بادی مناسب

انتخاب تفنگ بادی مناسب

انتخاب تفنگ بادی مناسب می‌تواند تازه‌واردان به این عرصه را با گزینه‌های متفاوتی روبرو کند و جمع‌آوری اطلاعات جامع در این باره بزرگترین مشکلی است که با آن روبرو خواهند شد!

 

برای دهه‌‌ها تفنگ های فنری تنها گزینه‌ی پیش‌رو مشتریان بود اما در ۱۵سال گذشته و به‌خصوص در سال‌های اخیر، پریچارجد پنوماتیک یا پی سی پی ها کاملا درمیان تیراندازان جا افتادند.

هر دو گزینه با تمامی مزایا و معایب شان در نهایت به انتخابی ختم می‌شود که به بهترین شکل پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

تفنگ های بادی فنری

تفنگ های فنری دارای یک سیلندر هستند که شامل فنر اصلی و پیستون می‌شود.

هنگامی که سلاح مسلح می‌شود -چه به صورت کمرشکن و چه به صورت اهرمی- فنر داخل سیلندر جمع می‌شود. با فشردن ماشه، فنر آزاد شده و پیستون را به حرکت درمی‌‌آورد که این حرکت رو به جلوی پیستون باعث ایجاد باد در پشت ساچمه شده و ساچمه را به داخل لوله هدایت می‌کند.

تفنگ های بادی فنری به صورت همیشگی آماده‌ی استفاده هستند و قیمت آن‌ها به مراتب از تفنگ های پی‌سی‌پی پایین‌تر می‌باشد، تنها چیزی که شما برای استفاده از تفنگ های بادی فنری نیاز دارید این است که آن را مسلح و شلیک کنید

این سلاح ها نیازی به نگهداری تخصصی ندارند و میانگین عمر فنر قبل از تعویض آن حدود ۱۰۰۰شات است.

یکی از معایب این نوع تفنگ های بادی، لگد است؛ حرکت فنر و پیستون داخل سیلندر باعث به وجود آمدن ضربه‌ای می‌شود که این ضربه به طور محسوس دقت سلاح را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تفنگ های فنری گاهی لگدهای غیرقابل پیش‌بینی دارند که مخصوصا درهنگام استفاده از پایه های غیرمنعطف بسیار به چشم می‌آید.

ساده ترین نوع تفنگ های بادی فنری، کمرشکن ها هستند. زیربازشوها، اهرم از بغل‌ها از دیگر انواع تفنگ های فنری می‌باشند.

تفنگ های فنری ارزان‌قیمت معمولا دارای لوله‌های بی‌کیفیت هستند که پس از استفاده‌ی طولانی مدت تمایل به شل شدن دارند که این مورد در دقت سلاح کاملا اثرگذار است، اما باید توجه داشت این مشکل در سلاح های باکیفیت و یا لوله ثابت مشاهده نمی‌شود.

لگد بیش از اندازه‌ی برخی از تفنگ های فنری یکی از مشکلات عدیده است که علاوه بر دقت، به عملکرد قطعات داخلی و خارجی سلاح نیز آسیب وارد می‌کند.

مزایای تفنگ فنرپیستون‌

  • سهولت در استفاده
  • عدم نیاز به کیت شارژ
  • سهولت در نگهداری و تعمیرات

معایب تفنگ فنرپیستون‌

  • دقت پایین‌تر نسبت به تفنگ های PCP به دلیل لگد فنر
  • دشواری مسلح کردن برای افراد کوچک جثه
  • قدرت پایین‌تر نسبت به تفنگ های بادی پی‌سی‌پی

تفنگ های بادی نیتروپیستون

در این نوع از سلاح، عملکرد مشابه مدل فنری است با این تفاوت که در این مدل فنر حذف شده و به جای آن از هوای محبوس در سیلندر پشت پیستون استفاده می‌شود. با مسلح کردن سلاح پیستون عقب آمده و هوای حبس شده پشت خود را شدیداً فشرده کرده و سپس به ماشه قفل می‌شود. با چکاندن ماشه هوای فشرده شده پیستون را به شدت پیش می‌راند و فشاری تا ۱۰۰ بار ایجاد می‌کند.

به دلیل خرابی بیش‌ازحد، ارتعاشات بالای نیتروپیستون، شکستگی قنداق در اثر لگد و … ، تفنگ های نیتروپیستون به هیچ‌وجه برای استفاده پیشنهاد نمی‌شوند.

تفنگ های بادی پی سی پی (تفنگ بادی PCP)

تفنگ های بادی پی سی پی هوای فشرده -معمولا ۱۸۰ الی ۲۵۰ بار- را در یک سیلندر یا مخزن نگهداری می‌کنند. هنگامی که ماشه  چکیده می شود، والو مقداری هوا برای پیش‌راندن ساچمه در لوله آزاد می‌کند.

پروسه‌ی آتش در تفنگ های بادی پی سی پی عملا بدون لگد است.

عدم وجود حرکت در سلاح های پی سی پی منجر به دست یابی به دقت بیشتر هنگام تیراندازی می‌شود. همچنین این بدان معناست که می‌توان با سلاح های پی سی پی بدون تغییر موضع با دوپایه یا رست اقدام به تیراندازی کرد.

فقدان فنرهای طویل و پیستون های سنگین باعث شده است تفنگ های بادی پی سی پی نسبت به تفنگ های بادی فنری سبک‌تر و جمع و جورتر باشند؛ که این مورد مزیت کلیدی تفنگ های بادی PCP برای تیرندازان کوچک جثه است.

به دلیل وجود هوای فشرده برای شلیک ساچمه در این تفنگ ها و عمل مسلح کردن سلاح که معمولا توسط گلنگدن از بغل یا از پشت صورت می‌گیرد؛ نیاز به کمترین تلاش را دارد.

اکثر تفنگ های بادی پی سی پی دارای تیراندازی متوالی هستند که به لطف وجود خشاب پدیدار شده است. این ویژگی به ظاهر ساده قابلیت شلیک سریع و راحت را برای پی سی پی ها به ارمغان آورده است.

مخزن سلاح های پی سی پی معمولا هوای کافی برای شلیک ۵۰ الی ۱۰۰ تیر را نگهداری می کنند. همچنین پی سی پی هایی که دارای مخزن بزرگتری هستند می توانند این عدد را بسیار افزایش دهند.

تتفنگ های بادی PCP از لحاظ قیمتی تفاوت قابل توجهی با تفنگ های بادی فنری دارند که با افزایش ویژگی ها و کیفیت ساخت در آنها، قیمت نیز به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

کیت شارژ تفنگ های بادی پی سی پی

همچنین شما باید مبلغی برای تهیه‌ی کپسول و کیت شارژ در نظر بگیرید، چرا که سلاح های پی سی پی نیازمند شارژ کردن سیلندرشان هستند. گرچه برای شارژ سلاح های پی سی پی می‌توان از تلمبه هم استفاده کرد ولی کپسول های شارژ با ارائه‌ی هوای خشک و بدون گرد و خاک و همچنین سهولت استفاده از آن گزینه مناسبتری برای شارژ سلاح می‌باشند.

مزایای تفنگ بادی پی سی پی

  • مکانیزم تیراندازی بدون لگد
  • سهولت در مسلح کردن
  • تیراندازی با دقت تر
  • ارائه قدرت بالاتر

معایب تفنگ بادی پی سی پی

  • هزینه‌ی بالای خرید و نگهداری آن ها
  • الزام به خرید وسایل شارژ
  • تخصصی‌تر بودن تعمیرات

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *