ساچمه تفنگ بادی, مقالات پروتارگت

ساچمه تفنگ بادی

ساچمه تفنگ بادی

ساچمه تفنگ بادی یکی از اصلی‌ترین لوازم جانبی برای تفنگ بادی است. در واقع باید این گونه بیان کرد که بدون ساچمه، از تفنگ بادی هیچ گونه استفاده‌ ای نمی توان داشت.

دنیای ساچمه تفنگ بادی بسیار متنوع است به صورتی که انتخاب ساچمه مناسب برای تفنگ بادی کاری تقریبا تخصصی است و باید اطلاعات مناسبی در این خصوص داشته باشید.

در این مقاله نگاهی جامع و کامل به انواع ساچمه تفنگ بادی و کاربردهای آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

ساچمه تفنگ بادی کالیبر ۵.۵

ساچمه تفنگ بادی چیست؟

ساچمه تفنگ بادی یکی از تجهیزات اصلی مورد نیاز برای تیراندازی و استفاده از تفنگ بادی است. بهترین ساچمه های تفنگ بادی آنهایی هستند که به بهترین شکل نیازهای مصرف کننده را برآورده می کنند و به آنها اجازه می دهند با کمترین قیمت بیشترین کیفیت را داشته باشند.

بنابراین شناخت ویژگی های یک ساچمه خوب بسیار مهم است. هنگام خرید ساچمه تفنگ، نوع تفنگ بادی مهم است زیرا نمی توان از هر ساچمه ای برای هر تفنگ بادی استفاده کرد.

همچنین باید قوانین حاکم بر کشور خود را قبل از خرید ساچمه های تفنگ بادی بررسی کنید، زیرا در برخی کشورها خرید ساچمه های خاص جرم است. اینکه می خواهید از تفنگ برای چه استفاده کنید و چگونه با آن شلیک می کنید نیز مهم است.

برخی از افراد برای سرگرمی از تفنگ بادی استفاده می کنند، برخی از آنها برای کنترل آفات استفاده می کنند و باید بر اساس آن ساچمه مورد نظر خود را خریداری کنند.

انواع ساچمه تفنگ بادی

انواع مختلفی از ساچمه ها در بازار وجود دارد که همه آنها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. انواع این ساچمه‌ها متغیر هستند، مانند نوک تیز، سرتخت، گرد و غیره. اما اغلب در دنیای تفنگ بادی، ساچمه هایی را خواهید دید که برای استفاده عمومی طراحی شده اند.

ساچمه سرتخت

یک ساچمه سرتخت، دارای سر صاف است که برای سوراخ کردن اهداف عالی است. به دلیل ماهیت طراحی، ساچمه تفنگ سرتخت دقیق ترین شکل تیراندازی است و برای مسابقات ایده آل است.

به همین دلیل است که از آنها در بسیاری از مسابقات هدفزنی استفاده می شود. با این حال، با ظهور طراحی به کمک کامپیوتر و مدل سازی پیچیده کامپیوتری، این ادعا اکنون توسط سازندگان تفنگ بادی به چالش کشیده شده است.

بهترین برد برای این نوع ساچمه حدود ۱۰ متر است که در آن ساچمه تفنگ بادی بهترین برد را دارد. زمانی که فاصله شلیک از حدود ۲۰ متر بیشتر شود، گلوله سرعت و دقت خود را از دست می دهد. اما برای شکارچیان کوتاه برد و هدفزنی های تفریحی ساچمه خوبی است.

ساچمه سر گنبدی

ساچمه سر گنبدی را به دلیل دماغه گرد، سر گرد نیز می نامند. ساچمه های سر گنبدی رایج ترین نوع ساچمه تفنگ بادی هستند. به همین دلیل، آنها قادر به نفوذ به هوا و حفظ سرعت خود در مسافت های طولانی هستند، به این معنی که هر هدفی را که بخواهید و تفنگ شما بتواند آن را هدف بگیرد، می‌توانید مورد اصابت قرار دهید.

همچنین مزیت دیگر این نوع ساچمه این است که اگر باد بیشتر از حد معمول باشد متوجه می شوید که ساچمه های گنبدی دقت بیشتری نسبت به ساچمه های سر تخت دارند.

اگرچه ساچمه های سر گنبدی به طور خاص برای شکار طراحی نشده اند، اما می توان از آنها برای این منظور نیز استفاده کرد. نسبت اصابت گلوله های سر گنبدی به هدف بیشتر از گلوله های نوک تیز است. اما این مدل به طور خاص برای شکار طراحی نشده است.

ساچمه نوک تیز

ساچمه های نوک تیز عملکرد بهتری نسبت به گلوله های گنبدی در تفنگ های بادی مخصوصا در شکار دارند. گلوله های نوک تیز به طور کلی سبک تر هستند و نفوذ بهتری نسبت به گلوله های گنبدی دارند و به احتمال زیاد شکار را در مناطق خاص برخورد راحتتر از سایر ساچمه ها از بین می برند.
ساچمه تفنگ بادی نوک تیز برای استفاده در تفنگ بادی به منظور شکار عالی هستند، به دلیل قدرت کمتر اسلحه و وزن سبک تر گلوله های تیز، سرعت بهتری خواهند داشت.

ساچمه سر خالی یا هالو پوینت

ساچماه هالو پوینت با سوراخی در انتهای شفت مشخص می شود. وقتی ساچمه به هدف اصابت می کند، منبسط شده و قدرت تخریب بالایی در برخورد ایجاد می کند.

در فاصله نزدیک آنها تقریبا غیر قابل قیاس هستند. همچنین باید توجه داشت که در فواصل طولانی ممکن است تیراندازی با این نوع ساچمه بر دقت تأثیر بگذارد. به طور کلی سعی کنید فاصله تیراندازی با این ساچمه را کوتاه نگه دارید.

ساچمه هیبرید یا ترکیبی

این نوع از ساچمه معمولا ترکیبی از آلیاژ یا سرامیک با بدنه‌ی سربی است که تخریبی بسیار خوب را در هنگام شکار به شکارچیان ارائه می‌دهد. باید توجه داشت که این نوع از ساچمه تفنگ بادی دقتی کمتر نسبت به ساچمه‌های سرتخت و سرگنبدی دارد.

انواع ساچمه تفنگ بادی

جنس ساچمه تفنگ

ساچمه تفنگ بادی از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود. رایج‌ترین جنس تولیدی ساچمه تفنگ، سرب می‌باشد که به خان تفنگ بادی آسیبی وارد نمی‌کند.

همچنین ساچمه‌های تفنگ بادی از جنس مس نیز تولید می شوند که این ساچمه ها قدرت تخریب بسیار بالایی در مقایسه با ساچمه های سربی دارند ولی باید توجه داشت که در طولانی مدت به خانکشی تفنگ آسیب می رسانند.

برخی از ساچمه های گرد که در تپانچه بادی استفاده می شوند از جنس استیل هستند که با توجه به سبک وزن بودن آن ها برد بالایی برای استفاده در این تپانچه ها دارند.

ساچمه کالیبر ۵.۵

ساچمه کالیبر ۵.۵ متداول ترین نوع ساچمه برای استفاده در تفنگ بادی هستند چرا که هم برای هدفزنی و هم شکار از دقت و قدرت تخریب خوبی برخوردار هستند.

ساچمه های کالیبر ۵.۵ به صورت سرتخت، سرگرد، نوک تیز و هیبرید تولید می شوند که با توجه به نیاز تیرانداز باید برای تفنگ بادی انتخاب شود.

ساچمه کالیبر ۴.۵

کالیبر ۴.۵ نیز یکی از محبوب ترین کالیبرهای دنیای تفنگ بادی است که دقت بالاتری نسبت به کالیبر ۵.۵ دارند. این ساچمه با توجه به وزن پایین تر نسبت به کالیبر ۵.۵ در مسافت های طولانی تر افت ارتفاع کمتری دارد.

معمولا از کالیبر ۴.۵ برای مسابقات هدفزنی استفاده می‌شود و نوع سرتخت این کالیبر پر استفاده ترین نوع ساچمه در دنیای تفنگ بادی است.

کالیبرهای مجاز در ایران؟

کالیبرهای مجاز در داخل کشور ایران، کالیبر ۴.۵ و ۵.۵ هست و کالیبرهای بالاتر از این موارد مانند کالیبر ۶.۳۵ غیرمجاز می‌باشد.

برای سفارش انواع ساچمه تفنگ بادی و متعلقات آن کافی است به فروشگاه آنلاین پروتارگت مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *